ویژه کنکور

برای موفقیت در امتحان نهایی حتما این نکات را بدانید!

موفقیت در امتحان نهایی

سلام بچه ها امیدوارم حالتون عالی باشه! و توی این روزهای طاقت فرسا نهایت تلاشتون رو برای هدفتون بکنین. خب بچه ها بارها ازتون شنیدم که از سرجلسه که میاین خونه میگین من همه سوالارو بلد بودم ولی نتونستم جوابشون رو بدم، همشون برام آشنا بودن، همین دیشب همه رو خونده بودم پس چرا نتونستم سرجلسه بهشون جواب بدم؟ و اینقدر بعد از امتحانتون آشفته میشین که یه بخشی از فرجه امتحان بعدی رو هم از دست میدین و دائم میگین اگه امتحانای بعدی هم همینطور بشه چی؟ اگه ۵۰٪ نهایی هارو از دست بدم چی و من دیگه نمیتونم و نمیشه و…. حالا قراره باهم علتش رو بررسی کنیم که چرا این اتفاق میفته و موقع تصحیح کردن نمره تون کم میشه. و یه سری راهکارها بهتون بدم که ایشالا برای امتحان های باقی مونده این مشکل رو نداشته باشین! در ادامه مقاله درباره نکاتی برای موفقیت در امتحان نهایی صحبت میکنیم.

به دقتی در پاسخگویی به آزمون

اولین مشکل کم تسلطی است !

ببینین بچه ها بزرگترین و اصلی ترین علت این مشکل و کم شدن نمرتون کم تسلطی هست! پس حتما حتما از الان به بعد بیشتر روش تمرکز کنین.
زمانی که شما برای امتحان بعدی شروع به درس خوندن میکنین همزمان برای هر درس یا فصلی که میخونین، همون موقع بعداز اتمام اون درس یا فصل حتما نمونه سوالاتش رو حل کنین.

و زمانی که نمونه سوالات رو حل میکنین:

اگر درستون مسئله محوره یه برگه بردارین و مسائل رو تیپ بندی شده برای خودتون بنویسین که مثلا توی تیپ اول صورت سوال این داده هارو به ما میده، از این راه حل باید سوالو حل کنیم، فلان فرمول مناسبه و… و اگه سوالات به اینصورت تیپ بندی بشه یک طبقه بندی خوب در ذهنتون شکل میگیره. که اگه سرجلسه با یکسری مسئله روبرو شدین، تیپ هرکدوم رو شناسایی کنین و بدونین به چه صورت باید حلش کنین، نه اینکه چندین راه حل رو باهم قاطی کنین.
اگر هم درستون مفهومی یا حفظیه ، میتونین یه سری مباحث رو برای خودتون خلاصه کنین مثلا توی زیست مباحثی که مربوط به جانوریه، نکات مربوط به شکل ها، یا مثلا موقع حل نمونه سوالات یک فصل میبینین که یک نکته ای داره خیلی تکرار میشه، یه سری قیداها خیلی پررنگن و به قولی مورد علاقه طراحن و… خب این هارو هم یادداشت کنین که قبل امتحان باز مرورشون کنین.

نمونه سوالات رو خودتون حل کنید!

مورد بعدی که باز خیلی توی دانش اموزا میبینم اینه که وقتی به بچه ها میگی نمونه سوال حل کن، میان نمونه سوال رو میذارن جلوشون و سوال رو میخونن و میگن خب این سوال رو که بلدم! بعدی هم که از اون راه حل حل میشه! بعدی هم که آسونه، بعدیش هم که اینجای کتاب رو میگه که خب بلدم و همینطور به همین صورت میرن سوال بعدی! و بعدش هم میگن من نمونه سوالات رو هم کامل حل کردم پس چرا نمره م کم شد؟ بچه ها وقتی میگیم نمونه سوال حل کنین واقعا منظورمون چنین چیزی نیست. منظورمون اینه که یا برین پاسخبرگ رو چاپ کنین یا هم برین یه کاغذ بردارین و جواباشون رو کامل کامل بنویسین. دقیقا مثل فضای امتحان نهایی و درواقع همون نوشتن هست که سر جلسه امتحان خیلی مهمه! اینکه بتونین هرچیزی توی ذهنتون هست رو روی کاغذ بیارین و طوری جواب هارو بنویسین که اون مفهوم کتاب رو کامل برسونین و یا توی حل سوالات مسئله ای باید هم فرمول رو بنویسین هم راه حل و هم توی حلش بی دقتی نکنین که به جواب درست برسین. و این ها خودش یه هنره و درواقع چیزی هست که خیلی هاتون توش مشکل دارین و اول فکر میکنین ۲۰ میشین بعد که پاسخبرگ رو صحیح میکنین میبینین نمرتون کم میشه و مثلا ۱۶ میشین. پس حتما این مورد رو هم رو رعایت کنین و حتما حتما بعداز خوندن هر درس یا فصل یه تایمی رو برای حل نمونه سوالات اون مبحث بذارین و از خودتون امتحان بگیرین و بعد تصحیحش کنین تا اشکالات خودتون رو پیدا و رفع کنید.

به همه سوالات با هم نگاه نکنید!

مورد بعدی هم که خیلی میتونه کمکتون کنه اینه که سرجلسه وقتی میخواین شروع کنین به حل سوالات، اول از همه به سوالات نگاه کلی نندازین چون اون استرسی که با اینکار اول جلسه میگیرین باعث میشه خیلی از مطالب از ذهنتون بپره. پس از همون سوال اول شروع کنین به‌ جواب دادن و اگه دیدین یه سری از سوالات رو بلد نیستین و یه سری هاش رو شک دارین اصلا استرس نگیرین که من بلد نیستم، نمرم کم میشه و… بیاین از اون سوالات رد بشین و برین جلوتر و به بقیه سوالات جواب بدین و یکم که از شروع امتحان بگذره و استرستون کم بشه بعد مطالب بهتر به ذهنتون میاد. و با دیدن بقیه سوالات و به یاد اوردن مطالب، انگار اطمینان شما هم بیشتر میشه برای جواب دادن به سوالات شک دارتون.

حتما دوباره سوالات رو چک کنید!

درآخر وقتی یک دور همه جواب ها رو نوشتین حتما حتما حتی اگه امتحانتون حل کردنی هست یکبار دیگه از اول امتحانتون رو حل کنین. تا اگر این وسط چیزی از قلم افتاده یا بی دقتی کردین متوجهش بشین و درستش کنین. و اگر هم درستون حفظی و مفهومی هست بازهم یکبار دیگه از اول سوالات رو بخونین و بهشون جواب بدین. تا باز اگر چیزی از قلم افتاده یا اون موقع یادتون نیومده، توی دور دوم یادتون بیاد.

پس اگه شما هم فکر میکنین همه مطالب رو بلدین همه به چشمتون اشنا میان ولی سرجلسه نمیتونین به سوالات جواب بدین و یا جواب میدین ولی بعد میبینین نمره کامل نمیگیرین و نمرتون کم شده، حتما حتما موارد بالارو رعایت کنین تا ایشالا امتحان های پیش روتون رو بهتر بدین و ازشون نمره خوب بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *