اخبار کنکور, ویژه کنکور

تعویق کنکور 1403 و امتحانات نهایی ! | مشاوره کنکور گاماس 20

تعویق کنکور 1403

سلام بچه ها حالتون چطوره؟ همگی خسته امتحانا نباشین! خب امروز میخوام راجع به موضوعی صحبت کنم که این روزا ذهن کنکوری هارو خیلی درگیر خودش کرده! اونم طولانی شدن پروسه امتحانات نهایی و تعویق کنکور 1403 هست.

کنکور 1403

حالا میخوام بگم این طولانی شدن و تعویق کنکور 1403 به نفع بچه ها هست یا به ضررشون…

در برابر تعویق کنکور 1403 و امتحانات بچه ها به دو دسته تقسیم میشن!

دسته اول دانش آموزان :

دسته اول کسایی هستن که ماه ها و حتی سال ها تلاش کردن تا به اینجا رسیدن،از قبل یه برنامه کلی تو ذهنشون بوده و براش تلاش کردن. خب این دسته با تعویق ناگهانی امتحانات و کنکور یه مقدار ناراحت شدن و جمله ای که اکثرا با خودشون میگن اینه که نکنه خسته تر بشم؟ نکنه خستگیم باعث بشه عملکردم بد بشه؟ و….
ببینین بچها شما باید اول اینو بدونین که خرداد ماه مساوی هست با ماه خستگی، پس این وسط واکنش شما باید چطور باشه؟
اول اینکه سعی کنین یکبار دیگه برنامه ذهنیتون رو تا روز کنکور از نو بچینین! تایم هایی که برای جمع بندی میخواین، تایم هایی که برای ازمون های شبیه ساز میخواین رو دوباره مشخص کنین. اینکار باعث میشه یه مقدار آرامش خاطر کسب کنین و مطمئن باشین راهی که پیش روتون هست درسته و صرفا فقط یه مقدار طولانی تر شده. دوم اینکه سعی کنین تفریحتون رو بطور کافی حتما حتما انجام بدین‌. یک روز در هفته برای چند ساعت یه تفریحی رو انجام بدین که باعث بشه روحیه شما شاد بشه و برای چند ساعت کلا از فکر امتحانات و کنکور خارج بشین.
مورد بعدی بحث خواب و تغذیه شما هست. شما باید باتوجه به موقعیت فصلی که داخلش هستیم سعی کنین خوابتون رو تنظیم کنین و بطور کافی بخوابین.

حالا یه سوالی این وسط پیش میاد که میپرسن مگه میشه موقع امتحانات به اندازه کافی خوابید؟

ببینین بچه ها منظور از خواب کافی، خواب در بازه ۱۰ ۱۱ شب تا ۴ ۵ صبح هست که خواب عمیق ما در این ساعات شب اتفاق میفته. و اگر شما به همین مقدار ولی در ساعت های دیگه ای از شبانه روز خواب باشین باز هم احساس خواب آلودگی و کسلی ناشی از بی خوابی در شما احساس میشه! پس سعی کنین حتما تو بازه خواب عمیقتون خواب باشین.
در بحث تغذیه هم سعی کنین کمتراز قندهای مصنوعی و شیرینی جات و سرخ کردنی ها استفاده کنید و برعکس بیشتراز از پروتئین ها، قندهای پیچیده و مغزیجات استفاده کنین.

خواب دوران امتحانات

با وسواس مطالعاتی این دوران چه کار کنیم ؟!

یه موردی که این وسط خیلی مهمه بحث وسواس مطالعاتی بین این دسته از دانش آموزا هست. خب ببینین بچه ها شما احتمالا برای کنکور اردیبهشت یک دور جمع بندیتون رو انجام دادین حتی اگه هدفتون هم فقط کنکور تیرماه بوده باشه. ولی این روز بدونین که حتی یکبار جمع بندی اصولی هم برای شما کافی هست. پس اینطور نباشه که مثلا اگه از قبل بازه جمع بندیتون ۲هفته بوده الان که کنکور تعویق خورده تبدیلش کنین به ۴هفته! اینکار به شدت اشتباهه. سعی کنین هرچه زودتر جمع بندیتون رو انجام بدین اما بطور اصولی، و درعوض توی تایم باقی مونده آزمون های بیشتری بزنین تا این وسط اشکالاتتون بیشتر معلوم بشه و تایم کافی برای رفع همه اونها داشته باشید.

دسته دوم دانش آموزان :

اما دسته دوم دانش اموزا در رابطه با بحث تعویق کنکور 1403 و امتحانات اون بچه هایی هستن که تا حالا هیچ کاری نکرده بودن! همه چی رو گذاشته بودن برای شب امتحان و الان هم از این به تعویق افتادن امتحانات و کنکور هم خوشحالن و هم ناراحت!

چرا خوشحالن؟ چون تایم بیشتری نسبت به قبل برای درس خوندن و کسب حداقل نمره دارن. اما چرا ناراحتن؟ چون رفته رفته هرچی میرن جلوتر این انرژیشون تخلیه میشه، اون شروع طوفانی که اوایل امتحانات داشتن رو از دست میدن و انگیزشون هم رفته رفته کمتر میشه.

خب حالا باید چیکار کنن که ناراحتیشون رفع بشه؟

خب بچه ها شما اصلا نباید به اینکه امتحانات یک هفته، دو هفته ،سه هفته یا دو ماه هست کار داشته باشین. صرفا باید بیاین خودتون رو محدود به امتحان پیش روتون کنین. به اینکه مثلا شما ۳ روز وقت دارین برای امتحان ریاضی و اصلا به امتحان بعدیش و امتحان قبلیش که چطور دادینش، کاری نداشته باشین. فکر کنین تمام پروسه درس خوندن شما همین ۳ روز فرجه هست، یعنی هرچقدر که قراره در کل زندگیتون درس بخونین همین ۳روز هست و تمام تلاشتون رو بکنین تا بهترین ورژن خودتون رو داخل این ۳ روز اجرا کنین.
بچه ها همیشه یادتون باشه کسی که تمام تلاش خودش رو بذاره پای یه کاری، دیگه براش مهم نیست که نتیجه چی میشه. چون این وسط چیزی که مهمه اینه که خودش از خودش راضی باشه.

اما یه حرفی همون اول صحبتم زدم اینکه خرداد ماه مساوی هست با ماه خستگی. و این رو بدونین که بدون فداکاری خبری از پیروزی نیست. باید در این راهی که هستین با تمام سختی هاش همیشه آماده فداکاری باشین. درواقع شما باید بتونین در هر لحظه چیزی که هستین رو برای چیزی که میخواین فدا کنین چون رسیدن به رویاهاتون فداکاری میخواد. اما هزینه این رسیدنه چی هست؟ اینکه تمام تلاش و زحمتی رو که واسه ساختن آینده تون میخواین همین الان متحمل بشین.

درسته که در بازه زمانی سختی هستیم اما اون کسی برنده هست که از داخل همین سختی ها شکوفا بشه و خودشو بکشونه بیرون. و این رو بدونین اون کسی که شمارو از داخل برزخ خستگی بیرون میکشه فقط و فقط خود شما هستین. و به عنوان کلام اخر : از آینه بپرس نام نجات دهنده ات را !

برنامه جدید امتحانات نهایی هم میتوانید در اینجا مشاهده کنید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *