اخبار کنکور

تحصیل در دو رشته همزمان

تحصیل در دو رشته همزمان

بعضی از دانشجوهای ممتاز، استعداد درخشان یا دانشجوهای دانشگاه های آزاد و پیام نور به فکر تحصیل هم زمان تو رشته دومن. معمولا سوالای زیادی ذهن اونا رو به خودش مشغول میکنه. هر ساله تعدادی از داوطلبا که شرایط خاصی دارن با توجه به شرایط شون تصمیم به ادامه تحصیل تو دو رشته رو می گیرن اما نمی دونن چه جوری و از چه طریقی این موضوع امکان پذیره. تو ادامه ما به این سوال پاسخ میدیم. پس با ما همراه بمونین.

شرایط تحصیل همزمان دانشجوهای ممتاز تو دو رشته:

دانشجوهای ممتازی که متقاضی تحصیل تو رشته دومن، باید شرایط و ضوابط در نظر گرفته شده توسط وزارت علوم رو داشته باشن.

یکی از سوالایی که ذهن دانشجوهای ممتاز رو به خودش مشغول کرده اینه که آیا تعریفی که این نامه از دانشجو ممتاز داره مشموله یا نه؟ اگه هست چه زمانی می تونه برای تحصیل تو رشته دوم اقدام کنه؟ برای جواب به این سوال باید بگیم دانشجوهایی که تو یکی از سه دسته زیر قرار دارن، حق تحصیل هم زمان دو رشته تو دانشگاه رو خواهن داشت.

آیا دانشجوهای مشمول این آیین نامه می تونن به طور همزمان تو رشته پزشکی تحصیل کنن؟

تو جواب به این سوال باید بگیم دانشجوهای مشمول آیین نامه تحصیل همزمان فقط می تونن تو مقطع کارشناسی تحصیل کنن و رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دکترای عمومی محسوب می شه.

شرایط تحصیل همزمان دانشجوهای ممتاز تو دو رشته

آیا دانشجوهای ممتاز برای تحصیل تو رشته دوم باید شهریه بپردازن؟

دانشجوی ممتازی که تو نظام آموزشی روزانه تحصیل می کنه از پرداخت شهریه تو رشته دوم معافه. اما اگه این دانشجو تو موسسات غیر انتفاعی و نوبت دوم تحصیل می کنه مطابق دستور العمل دانشگاه باید رفتار کنه.

آیا دانشجوی ممتاز می تونه تقاضای تحصیل همزمان تو دانشگاه دیگه ای رو داشته باشه؟

تو جواب باید گفت، این دسته از افراد می تونن تقاضای تحصیل همزمان تو دانشگاه دیگه ای رو داشته باشن؛ اما اولویت پذیرش تو رشته های موجود تو دانشگاه محل تحصیل شونه که با تایید گروه آموزشی رشته دوم انجام می شه.

دانشجو ممتاز چه رشته هایی رو می تونه برای تحصیل همزمان انتخاب کنه؟

بر اساس آئین نامه محدودیتی تو انتخاب رشته ی دوم وجود نداره اما اولویت با رشته های گروم علوم انسانی، هنر، علوم پایه و رشته های مکمل رشته اوله.

مدت زمان تحصیل تو دو تا رشته به چه نحویه؟

دانشجو بعد از آغاز به تحصیل تو رشته دوم، مجاز به انتخاب حداکثر ۳۰ واحد از مجموع واحدای هر دو رشته هستن و باید به شیوه ای انتخاب رشته کنن که تو مدت مجاز تحصیل در رشته اول هر دو رشته رو به اتمام برسونه. البته شورای‌ آموزشی‌ دانشكده‌ رشته‌ دوم‌ می تونه تو موارد خاص‌ حداكثر تا دو نیمسال‌ تحصیلی‌ به‌ طول‌ دوره‌ اضافه‌ کنه که تو این‌ صورت‌ باید مراتب‌ رو به‌ دانشكده‌ محل‌ تحصیل‌ رشته‌ اول‌ اعلام‌ كنه.

آیا دانشجوهای ممتاز تو دوره دکتری می تونن تحصیل همزمان تو مقطع کارشناسی رو داشته باشن؟

در جواب باید گفت نه؛ به دلیل خاص بودن این دوره دانشجوهای دکتری دوره پیوسته مجاز به تحصیل همزمان تو رشته دوم نیستن.

شرایط تحصیل همزمان دانشجوهای دانشگاه آزاد:

از اون جایی که تحصیل همزمان تو دو تا رشته متقاضیای زیادی رو به خود جلب کرده، دانشگاه آزاد هم امکان تحصیل همزمان تو دو رشته رو برای علاقمندا فراهم و یه سری شرایط و مقررات رو برای دانشجوهای مقاطع مختلف اعلام کرده.

پذیرفته‌ شدگان و دانشجوهای هر کدوم از مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ارشد واحدای دانشگاهی علاوه بر تحصیل تو رشته فعلی شون می‌ تونن تو یه رشته دیگه تو همان مقطع تحصیلی و یا در مقطع تحصیلی پایین‌ تر تو واحد دانشگاهی مبدا یا واحد دانشگاهی دیگه به صورت همزمان تحصیل کنن. دانشجوهای مقطع دکتری می‌ تونن فقط تو یه رشته از رشته‌ های مقاطع پایین تر به ‌صورت همزمان تو رشته دوم تحصیل کنن و تحصیل همزمان تو دو رشته دکتری امکان پذیر نیست.

شرایط تحصیل هم زمان دو رشته در دانشگاه

شرایط تحصیل همزمان تو دانشگاه پیام نور:

دانشگاه پیام نور از دانشگاه های دولتیه که افراد زیادی رو از طریق کنکور و ثبت نام بدون کنکور دانشگاه پیام نور پذیرش می کنه. یکی از ویژگیای بارز دانشگاه پیام نور امکان تحصیل همزمان تو اونه. این دانشگاه به همه ی دانشجوهای مقاطع و دانشگاه های مختلف این شانس رو می ده که تو رشته دوم برای مقطع کارشناسی به صورت همزمان با رشته اول شون تو این دانشگاه تحصیل کنن. شرایط و ضوابط تحصیل تو رشته دوم دانشگاه پیام نور به شرح زیره:

  • اول، دانشجوهای متقاضی فقط می‌ تونن تو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تو رشته دوم تحصیل کنن.
  • دوم، پذیرش دانشجو می تونه از طریق آزمون سراسری یا پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی ‌باشه.
  • سوم، دانشجوهای پسر که از معافیت تحصیلی استفاده می‌ کنن برای تحصیل تو رشته دوم باید بر اساس معافیت تحصیلی صادر شده تو رشته / دانشگاه اول اقدام کنن.
  • چهارم، دروس گذرونده شده تو رشته اول در صورت تطابق برای رشته دوم قابل معادل سازیه.

شرایط تحصیل همزمان تو دانشگاه تهران:

یکی از راهکارای تحصیل همزمان که صرفا در حال حاضر تو دانشگاه تهران اجرایی شده، طرح تحصیل تو رشته فرعیه. بر اساس مفاد آیین نامه این طرح که فقط برای دانشجوهای مقطع کارشناسی قابل اجرا بوده و دانشجوها می ‌تونن تو سقف واحدای مجاز تو رشته دیگه ای که بستری کارآفرینی یا مهارت محور داره، واحد بگیرن و بگذرونن.

دانشجوهای ورودیای سال ۹۸ به بعد مقطع کارشناسی دانشگاه تهران می ‌تونن تو این طرح شرکت کرده و با گذروندن ۱۵ تا ۵۱ واحد این دوره را به اتمام برسونن. دانشجوها با اتمام دوره تحصیل تو رشته تحصیل دانش آموخته اون رشته محسوب شده و گواهی رشته آموزشی فرعی هم برای شون صادر می شه.

 

2 فکر در مورد “ تحصیل در دو رشته همزمان

  1. ثمین گفت:

    سلام وقتتون بخیر دانشجوی داروسازی ازاد یا دولتی می‌تونه توی رشته دوم پیام نور به صورت غیرحضوری و بدون کنکور درس بخونه؟
    چون میگن رشته دوم برای دکتری عمومی نمیشه درسته؟

    1. مشاور گروه گاماس 20 گفت:

      سلام
      شرایط خاصی داره این قضیه
      در صورتی که استعداد درخشان باشه، نفرات برتر کنکور با اعلام سازمان سنجش و چند تا مورد دیگه میتونن
      و خیلی هم بستگی به دانشگاهی داره که هستین و باید از مسئول آموزش پیگیری کنین
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *