مصاحبه

کژیا خسرویان رتبه ۳۵۸ کنکور| از رتبه 2200 پارسال تا دندان دولتی امسال

کژیا خسرویان رتبه ۳۵۸ کنکور

سلام به همه گاماسی های عزیز امیدوارم حال همگیتون عالی باشه! خب امروز اومدیم با مصاحبه با یکی دیگه از رتبه برترهای خفنمون کژیا خسرویان رتبه ۳۵۸ کنکور تجربی امسال. کسی که رتبه ۲۲۰۰ پارسالش و ۳تا رشته تاپ رو ول کرد و پشت کنکور موند تا بتونه امسال به دندون دولتی برسه.

+خب کژیاجان تو جز بچه‌هایی بودی که اون اوایل تابع شرایط بودی و خیلی تحت تاثیر شرایط قرار می‌گرفتی چطور شد که به خودت اومدی خودت رو پیدا کردی و یاد گرفتی که خودت باشی و خودت رو وفق بدی؟

_ خب راستش من اوایل خیلی درگیر مسائلی بودم که هیچ کدومشون در اختیار من نبود و یکم دیر به این رسیدم که دنیا همینه دیگه و ما هیچ اختیاری توی خیلی مسائل نداریم و توی یک چهارچوب خیلی محدودی می‌تونیم تصمیم بگیریم و کلا باید به جای فکر کردن به اینکه چرا اینجوری شد چرا اونجوری شد که هیچ کدومشون هم تحت تغییر ما نیست به این فکر کنن که الان چیکار کنم؟ کاری که از خودم ساختس که وضعیت الانم بهتر بشه، که از اینی که هستم بهتر باشم، که در آینده حسرتشو نخورم، نگم من می‌تونستم ولی تنبلی کردم، ولی انجامش ندادم، ولی نشد.

+ باید بگم تو توی ریاضی واقعا قهرمان پیشرفتی. می‌خوام از ریاضیت به بچه‌ها بگی که چجوری ریاضیت از ۸٪ به ۶۱٪ رسید.

_ریاضی یه درس کاملا مهارتیه یعنی اینجوری نیست که حتی اگه بهترین امکاناتو داشته باشی بهترین کلاس‌ها جزوه آزمونا کتابا و منبع‌ها، بتونی بدون اینکه خودت خیلی باهاش درگیر بشی یه درصد خوبی به دست بیاری. من که خودم اوایل ازش می‌ترسیدم چون که همونجور که خودتون می‌دونین ریاضی سال به سال سخت‌تر میشه و یه درسی هم هست که اکثر بچه‌ها باهاش چالش دارن. و من خودم هم با ریاضی اوکی نبودم و براش خیلی هم تایم نمیذاشتم و کلا خودم گول میزدم با دیدن سرسری کلاس ها فیلم ها و تست کم. ولی سال دوم به خودم اومدم دیگه دیدم هیچ نتیجه‌ای از این کارهایی که سال قبل انجام دادم نگرفتم و درواقع اومدم خودمو باهاش روبرو کردم و خیلی جدی درگیر تست شدم و کلاً کلاس و ویدیو اینا رو حذف کردم و تونستم تست های بیشتری کار کنم. با خودم گفتم ریاضی هم دقیقا مثل یه هزارتوئه. اگه تجربه بیشتری داشته باشی اگه دیدت بازتر بشه بهتر میتونی از اون هزارتو دربیای و راهتو پیدا کنی.

+ دمت گرم واقعا دقیقا همینطوره و چیزی هم که من همیشه به بچه‌ها می‌گم اینه که اگه خود مریم میرزاخانی هم به شما ریاضیات درس بده باز زمانی ریاضی رو یاد میگیری که باهاش دست و پنجه نرم کنی و با ریاضی کشتی بگیری، پیچ و مهره تست هارو باز کنی. ریاضی یاد گرفتن هم مثل شنا یاد گرفتنه. شما بشین ویدئو شنا نگاه کن آیا شنا یاد میگیری؟ نه چون تا وقتی نری تو آب دست و پا نزنی چهار بار احساس غرق شدن بهت دست نده هیچ وقت شنا یاد نمی‌گیری. ریاضی هم دقیقاً همین جوریه تا ۴ تا برگه پاره نکنی اعصابت خورد نشه هی برگ‌ها رو خط خطی نکنی هیچ اتفاقی برات نمی‌افته. دقیقا چیزی که کژیا بهش رسید که آقا من تا خودم دست به کار نشم هرچی هم ویدیوی آموزشی ببینم هیچ فایده‌ای نداره خودم باید دست به کار شم و دست بذارم رو زانوم یا علی بگیرم بلند شم شروع کنم. باید تست بزنم با تست درگیر بشم با ریاضی درگیر بشم استارت بزنم و این هزارتویی هم که مثال زد خیلی مثال قشنگی بود اونو شروع بکنم برم جلو بالاخره یه چیزی توش در میاد و این هی ادامه پیدا میکنه و بهتر و بهتر میشه.

+ حالا یه چیزی که وجود داره اینه که خیلی از بچه‌ها نگرانند که ما تابستونمونو از دست دادیم و شروع نکردیم و به آزمون هام دیگه نمیتونیم برسیم و… و تو دانش‌آموزی هستی که از مهر شروع کردی و خیلی خوب هم خودت رو رسوندی. حالا می‌خوام نظرتو راجع به این بگی که اگه به آزمون نرسیم چیکار کنیم؟ خودکشی کنیم که خودمون رو به آزمون برسونیم؟ یا نه اون کیفیت رو حفظ بکنیم و مرور داشته باشیم حالا ۱۰۰٪ش هم نشد حداقل به ۶۰٪ آزمون برسیم ولی با کیفیت خوب و مرور.

_خب قطعاً که کیفیت درس خوندن خیلی خیلی مهمتراز اون هست که بودجه‌بندی آزمون کامل خونده بشه و اینکه اکثر آزمونا یه پیشروی خیلی خیلی سریع دارند که با ۹۰٪ بچه‌ها حداقل این پیشروی سازگار نیست حالا با شرایطشون با درس خوندنشون با حجم کارشون و این یه چیز کاملا طبیعیه و بهتره توی اون بودجه آزمون همیشه اون کیفیت حفظ بشه و با حذف کردن یه سری از اون مطالبی که خب هر کسی طبعاً می‌دونه نمی‌تونه بهش برسه کیفیت خودمونو حفظ کنیم و به نظرم انقدر آزمونا ایستگاه جبرانی دارند که نخوایم نگران نرسیدن باشیم و میتونیم جبرانشون کنیم. اینکه بخوایم شور بزنیم که فقط به بودجه‌بندی آزمون برسیم و خودمون رو عقب نندازیم به چه قیمت؟ کیفیت چی پس؟ اینکه بخوایم کیفیت رو فدا کنیم خب طبیعتاً اصلاً بازدهی نخواهیم داشت و اینکه این فکر کردن به رسیدن به بودجه آزمون خیلی وقتا اینقدر انرژیمون رو میگیره که تایمی واسه درس خوندن و تمرکزمون نمی‌مونه.

+ تو سال اولت نتیجت چیزی شد که با اینکه نتیجه خیلی خوبی هم بود ولی محبوب دل خودت نبود. بنظر خودت نتیجه کلاس رفتن زیادت و از این شاخه به اون شاخه پریدنت بوده یا چی؟ یه ذره برامون بگو چیکار کردی. چرا با کلاس های زیاد خودت رو درگیر کردی؟

_ خب من درواقع برای درس ها حالا برای درس ریاضی بیشتر، دوست داشتم خیال خودمو راحت کنم از بابت اینکه من خوندمش. برای همین میومدم سرسری کلاس‌ها رو نگاه می‌کردم بدون اینکه خودمو درگیر کنم و وقتی که نتیجه مطلوب رو نمی‌گرفتم اصلا به این فکر نمی‌کردم که خب من تمرین نکردم من به اندازه کافی تست نزدم من اون مقدار زحمتی که حالا براش کشیدم کافی نبوده و…. و میومدم می‌گفتم حتما این کلاسم به درد نمیخوره، بهتره برم یه کلاس بهتر پیدا کنم یه ویدیوی بهتر.

_متاسفانه بچها درمورد کلاس ها و فیلم ها و ویدئوها و بحث مشاوره و… همش از این شاخه به اون شاخه می‌پرند و همینجوری دو سه ماهشون فقط صرف عوض کردن استاد و مشاور میشهو پیش خودشون میگن: نه این خوب نیست، این مفهومی درس نمیده، اون حاشیه اش زیاده ، این تستی درس نمیده، این فرمولاش کمه، اون فرمولاش زیاده، این خیلی داره زیادی میگه، اون خیلی داره کم میگه، این کلاسش طولانیه، این سرعتش زیاده، اون سرعتش کمه، نه اینو نمی‌فهمم، نه اون اینجوریه…. ولی بچه ها درواقع این خودتون هستین که باید یه تکون اساسی به خودتون بدین و بخواید و تست کار کنید و خودتون رو به چالش بکشین. بجای این کلاس اون کلاس کردن بیاین یه استادو بگیرین که استاد خوبی باشه استادی که تایید شده و نتیجه میده و این رو بدونین که بهترین استاد برای شما اونی نیست که معروفه و اسم در کرده و اکثریت باهاش کلاس گرفتن بلکه اونی هست که شما بتونید با اون استاد ارتباط برقرار بکنید حرف اون استاد رو بفهمید مفهوم درس رو ازش یاد بگیرید و دیگه با همون استاد برید جلو جزوه‌اش رو بخونید شروع کنید به تست زدن و باهاش جلو بیاید و مطمئن باشین که اتفاقات خوبی میفته. این رو هم بدونین که ۸۰٪ ۹۰٪ قضیه روی دوش خودتونه پس هرچقدر هم که اون استاده خفن باشه تاپ باشه فرمول‌های خوبی بلد باشه تا شما خودتون رو باهاش درگیر نکنین به جایی نمی‌رسین و مثل این میمونه که یک نفر صرفاً بخواد با خوندن تئوری‌های رانندگی بدون اینکه هیچ تجربه قبلی داشته رانندگی رو یاد بگیره که خوب همچین چیزی غیر ممکنه.

+ خب کژیا جان اگر صحبت آخری با بچها داری درخدمتت هستیم.

_ اول از همه برای همه بچها ارزوی موفقیت دارم و امیدوارم که درنهایت به اون چیزی که می‌خوان برسن و دوم اینکه مثال شنا و رانندگی رو حتماً یادتون باشه که بدونین همه چیز به تکرار و تمرین شما برمیگرده و تا تلاش نکنین تست نزنین خودتون رو با درس درگیر نکنین نمیتونن توی اون درس پیشرفت کنین ونتیجه بگیرین‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *