مصاحبه

مصاحبه با پریا سلیمیان دانشجوی پزشکی تبریز

انتخاب رشته تحصیلی به شکلی مقدمه انتخاب شغل است به طوری که رشته تحصیلی مدرسه و دانشگاه راه ورود به مشاغل وابسته به آن رشته است. یکی از رشته هایی که داوطلبان کنکور میتوانند آن را در دفترچه انتخاب رشته کنکور مشاهده نمایند، رشته پزشکی می باشد. داوطلبان علاقه مند به پزشکی می بایست پیش از آغاز انتخاب رشته کنکور اطلاعات کافی در خصوص این رشته، درس های عمومی و اختصاصی و بازارکار آن داشته باشند

همانطور که می‌دانید برای ورود به رشته‌های پزشکی باید در کنکور تجربی شرکت کنید. یکی از مهمترین انتخاب‌های شما در طول زندگی، انتخاب رشته در دبیرستان است که مسیر زندگیتان را تعیین خواهد کرد. حتما به این نکته توجه کنید که با توجه به تغییرات قوانین کنکور، برای داوطلبان کنکور سال‌های ۱۴۰۴ به بعد، رشته کنکور آزمایشی باید حتما با رشته دیپلم یکسان باشد.

رشته پزشکی دانشی است که هدف آن حفظ و ارتقاء سلامتی، درمان بیماری‌ ها و بازتوانی آسیب‌ دیدگان است. این اهداف با شناخت بیماری ها، تشخیص، درمان و پیشگیری از بروز آنها به انجام می رسد. تصور بسیاری از داوطلبان ورود به دانشگاه به خصوص داوطلبان علاقه مند به رشته پزشکی این است که دانشگاه مثل یک قیف برعکس است که ورود به آن مشکل و خروج از آن بسیار ساده است. در حالی که به گفته دانشجویان این رشته، یک دانشجوی پزشکی باید آمادگی مطالعه، تحقیق و پژوهش را در حد بسیار گسترده و فراگیر داشته باشد. یعنی اگر دانشجو بسیار کوشا و علاقه مند نباشد و تنها برای عنوان “دکتری” وارد این رشته شده باشد، حتی نمی تواند مدرک پزشکی عمومی خود را به دست بیاورد. زیرا دوره پزشکی عمومی نسبت به رشته های دیگر، طولانی تر است و در طی این مدت دانشجو باید درس های متعدد، متنوع، حجیم و نسبتا پیچیده و دشواری را مطالعه کند.

همانطور که می دانید کنکور رشته تجربی بیشترین متقاضی را دارد و همین مسئله به معنای رقابت سخت و سنگین در میان داوطلبین این رشته می باشد. اما مسئله حائز اهمیت این است که معمولا افرادی موفق به کسب این رتبه می شوند که در سال های قبل کنکور خود هم به نسبت آمار ، عملکرد خوبی داشته اند و صرفا با تلاش بیشتر توانسته اند خود را میان رتبه های یک تا دو قرار دهند.

مزیتی که پشت کنکور ماندن برای متقاضیان علاقه مند به پزشکی دارد این است که فرد در این صورت نسبت به شرایط و موارد پیرامون سال کنکور آگاهی و تجربه کافی را دارد. اصلی ترین علت عدم پدیدار شدن نتیجه مثبت در سال اول برای قبولی در پزشکی ، انتخاب یک روش درسی نامناسب و مطالعه به شیوه ای با بازده پایین است، عدم استفاده از مشاور و عدم آشنایی کافی با فضای کنکور منجر به عدم نتیجه گیری خواهد شد. در مورد اهمیت زمان و نحوه مطالعه، آنچه که بسیار حائز اهمیت می باشد این است که شما ساعات مطالعه خود را به طور بهینه جلو ببرید و هرگز به صورت کسالت بار و فرسایشی اقدام به ساعت های بالای درس خواندن نکنید.

 

 

مصاحبه با پریا سلیمیان

دانشجوی پزشکی تبریز، رتبه ۴۰۳ منطقه۳

 

+از کی بطور جدی شروع کردی به کنکوری خوندن؟

_از دی ماه سال دوازدهم شروع کردم و سال اول تونستم رتبه ۱۸۵۷ منطقه۳ رو کسب کنم ولی چون با این رتبه نمیتونستم به اون رشته و دانشگاه مدنظر خودم برسم برا همین تصمیم گرفتم یکسال دیگ تلاش کنم تا به هدفم برسم، سال دوم هم از دی ماه شروع کردم و این بار تونستم به نتیجه دلخواهم برسم.

+ خب شما رتبه سال اولت هم رتبه خوبی در حد ۳رشته تاپ بود، وقتی تصمیم به پشت کنکور موندن گرفتی، شده بود به دلهره بیفتی که نتیجه سال بعدت بدتر بشه یا نه مطمئن بودی که رتبت بهتر میشه؟

_ قطعا بلع ولی چون من مطمئن بودم به خودم و مسیری که اومده بودم، و اشتباهاتم رو میدونستم و میتونستم رفعش کنم تقریبا با ی اطمینان ۱۰۰٪ ی پیش رفتم، و خیلی حرفا شنیدم که نباید پشت کنکور بمونی چون ریسکش بالاس ولی من ریسکش رو به جون خریدم و یکسال دیگ موندم چون میدونستم ارزشش رو داره و منم میتونستم تلاش کنم و اشتباهاتمو رفع کنم.

+ شما توی سال دوم بیشتر میخوندی یا بیشتر تست میزدی مخصوصا شمایی که سال اول هم رتبت خوب بود؟

_ من سال اول کامل مطالب رو خونده بودم و همه آموزش هام تکمیل بود فقط اونجوری که باید نتونسته بودم آزمون بزنم و مدیریت آزمون رو یاد بگیرم

و خب توی سال دوم علاوه بر خوندن، زیاد تست میزدم و درواقع آزمون محور پیش میرفتم ولی خب اینجوری هم نبود که دیگ مطالعه نداشته باشم و فقط تست بزنم، هردوش رو باهم پیش میبردم.

+ بزرگترین چالش سال کنکورت یا سال پشت کنکور موندنت چی بود؟

_ توی سال دوم رتبه خوبم و نگرانی اطرافیانم ازین بابت که نکنه نتیجم بدتر بشع و همین که توقعاتشون از من بیشتر شده بود که توی آزمونا درصدهاي بالا، تراز بالا داشته باشم. و خودمم میترسیدم با توجه به تقلبات ازمونا نتونم به اون نتیجه دلخواهم برسم. و این موارد از چالش های اصلی من بود که گاهی من رو بی انگیزه میکرد.

+ راهکارت برای رفع خستگی و بی حوصلگی حین خوندن درسا توی سال دوم چی بود؟

_ من هروقت خسته و بی حوصله و ناامید میشدم به کلمه مردود سال اولم فکر میکردم و میگفتم اگ نمیخای بازم تو اون شرایط قرار بگیری بهتره درسات رو بخونی و فکرای منفی رو از خودت دور کنی.

+ بنظرت تفریح توی سال کنکور لازمه؟ و اینک چ تفریحاتی باید داشت که به درس هم صدمه ای وارد نکنه؟

_ من توصیم اینه که حتما باید تفریح باشع و نه اینک زندگیمون کلا توی درس و کنکور خلاصه بشه و باید روی این موضوع کنترل داشت که باعث آسیب به درس نشع‌. من خودم سعی میکردم بیشتر با خانوادم وقت بگذرونم، آهنگ گوش بدم، کوهنوردی یا تفریحات سالمی که به درسم لطمه ای نمیزد. و خیلی با دوستام وقت نمی‌گذروندم بخاطر اون انرژی منفی که حاکم میشد.

+ شما توی سال پشت کنکورتون از فضای مجازی استفاده میکردی؟

_ من خودم گوشی نداشتم چون میدونستم تایم زیادی رو با گوشی هدر میدم برای همین برای ارتباط با مشاورم یا کانال های کنکوری از گوشی مامانم استفاده میکردم. ولی اگر گوشی هم دارین سعی کنین حتما حتما کنترل شده ازش استفاده کنید.

+ اگر صحبتی نصیحتی حرف دلی با بچه ها داری درخدمتتون هستیم.

_ اگر واقعا برای خودتون هدفی دارین دلسرد نشین و مطمئن باشین اگر با برنامه اصولی و استمرار و پیوستگی پیش برین قطعا به هدفتون میرسین و باید برای خودتون هدف گذاری کوتاه مدت و بلندمدت داشته باشین، این هدف گذاری هاست که باعث میشع شما انگیزتون رو حفظ کنین و به مسیرتون ادامه بدین.

سخن آخر

بنا به رقابت شدید در کنکور سراسری تجربی، برای قبولی در رشته ی پزشکی ساعت مطالعه مهم هست. اما ساعات مطالعه بالا ضامن موفقیت شما نیست. مطالعه دقیق و نتیجه گرا دروس در روز ، داشتن یک مشاور کنکور که خود قبلا در این آزمون عملکردی درخشان داشته باشد و کمی هم به روانشناسی آگاه باشد، به برنامه خود مقید بودن و نحوه مطالعه خود را بر اساس برنامه درسی جلو بردن، جدی گرفتن ورزش، گاهی اوقات رفتن به طبیعت و لذت بردن، از موارد طلایی در کسب رتبه ی برتر و قبولی در پزشکی هستند. توجه داشته باشید که افراط و تفریط هرگز در هیچ امری جوابگو نخواهد بود و در سال کنکور هم شما باید توجه ویژه ای به حالت روحی خود داشته باشید تا بتوانید تا پایان سال با قدرت برنامه تحصیلی خود را ادامه دهید وبه هدف مورد نظرتان که قبولی در پزشکی است، برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *