ویژه کنکور

هدایت تحصیلی پایه نهم و انتخاب رشته

هدایت تحصیلی پایه نهم و انتخاب رشته

آموزش و پرورش با هدف انتخاب رشته ی مناسب با استعداد، علاقه و تواناییای دانش آموزا، اقدام به برگزاری برنامه هدایت تحصیلی پایه نهم ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ کرده. بعضی از دانش آموزان به خاطر عدم آشنایی با اهداف و تاثیر اولویت بندی آزمون هدایت تحصیلی، دقت کافی رو برای این آزمونا ندارن و بعد از اعلام نتایج، از اولویت بندیای شون ناراضی بودن و موفق به ثبت نام تو مدارس دلخواه شون تو رشته ی مدنظر نمیشن.

فرآیند ثبت نام اولویت بندی آزمونا و شرکت تو اونا، یکی از مهمترین مراحل دانش آموزا تو پایه ی نهمه؛ چون که تاثیر مستقیمی روی آینده ی تحصیلی و شغلی شون میذاره.

اهداف هدایت تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲

وزارت آموزش و پرورش ایران برای هماهنگ کردن برنامه های آموزشی با ویژگیای فردی دانش آموزا و نیازای جامعه، برنامه های هدایت تحصیلی 1401 – 1402 رو طراحی و اجرا كرده. بسیاری از مشاورا اعتقاد دارن كه هدایت تحصیلی دانش آموزا تو فرآیند انتخاب رشته دبیرستان با نیازا و امكانات كشور هماهنگ نیست و به همین خاطر تو این بخش به شرح و بررسی اهداف در نظر گرفته شده برای فرآیند هدایت تحصیلی می پردازیم.

اهداف هدایت تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲

شناسایی استعداد، توانایی، علاقه و ویژگیای شخصیتی دانش آموزا

  • اول، کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و مسیر آینده شغلی و حرفه ای دانش آموزا.
  • دوم، کمک به هدایت متوازن دانش آموزا به شاخه ها و رشته های تحصیلی، بر اساس سیاستای توسعه ای کشور.

دانش آموزا و اولیا باید توجه داشته باشن که هدایت تحصیلی یکی از مهمترین انتخابا در پایه تحصیلی نهمه که اطلاع از جزئیات اون و شناخت رشته های مختلف، لازمه تصمیم گیریه.

نحوه اولویت بندی شاخه ها و رشته ها در هدایت تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲

نحوه اولویت بندی شاخه ها و رشته ها تو هدایت تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲، بر اساس ملاکا و گزینه های مختلفیه که با جمع بندی نتایج و امتیازات این گزینه ها رشته های در نظر گرفته شده برای دانش آموزا اولویت بندی می شن. دانش آموزا باید توجه داشته باشن که علاوه بر آزمونای رغبت و توانایی، نمرات شون تو امتحانا و همچنین عوامل محیطی و موارد دیگه هم تاثیر گذاره.

با توجه به این موضوع و اهمیت اون برای دانش آموزا و والدین شون تو این قسمت عوامل تاثیر گذار روی اولویت بندی رشته های تو هدایت تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ رو بررسی می کنیم:

دانش آموزا باید بر اساس نحوه اولویت بندی شاخه ها و رشته ها تو هدایت تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ که توجه به علاقه مندی رشته ها، استعدادا و تواناییاتون و نمره های دریافتی از درسای مختلفه و به دور از اجبار خانواده و توجه به دوستا، بر اساس ملاکا تون، اقدام به انجام مراحل هدایت تحصیلی پایه نهم ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ کنین. البته والدین هم باید تو این مراحل همراهی و یاری رسانی لازم برای این انتخاب رشته رو برای دانش آموزاشون داشته باشن.

نحوه اولویت بندی شاخه ها و رشته ها در هدایت تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲

همانطور که قبل تر هم گفتیم دریافت نمره های لازم برای انتخاب رشته، مهمه که دانش آموزا باید با توجه به نمره هاشون اقدام به انتخاب رشته کنن. متقاضیان انتخاب رشته باید با توجه به شرایط هدایت تحصیلی رشته های نظری، اقدام به اولویت بندی کنین.

عوامل تاثیر گذار در هدایت تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲

تو سال گذشته آزمونای هدایت تحصیلی تو سایت همگام انجام شد؛ ولی تو سال جاری، با توجه به تغییرات سامانه ای، ثبت نام دانش آموزای پایه نهمی برای انجام مراحل انجام میشه. امتیازبندیای این نمون برگ به شکل جمع بندی 100 امتیازی بوده و این امتیازا به عوامل مختلفی بستگی داره که تو ادامه ی این متن به شرح عوامل تاثیر گذار تو هدایت تحصیلی 1401 – 1402 می پردازیم.

سوابق تحصیلی:

نمره های دانش آموزا تو دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضرایب هر کدوم از درسا تو شاخه ها و رشته های تحصیلی انجام میشه که خودش 35 امتیاز از 100 امتیاز نهایی هدایت تحصیلی رو شامل می شه.

دانش آموزا برای ورود به رشته و شاخه مورد نظر خود تو زمان ثبت نام مدارس باید حداقل میانگین درسای تخصصی تو پایه هفتم و هشتم با ضریب یک و در پایه نهم با ضریب 3 را کسب کنن. در ادامه حدنصاب کسب نمره های لازم برای درسای تخصصی تو شاخه های نظری گفته شده است.

دانش آموزا توجه داشته باشن که انتخاب رشته های نظری شرایط خاصی هم دارن. متقاضیای تحصیل تو رشته های ریاضی، تجربی و انسانی باید توجه داشته باشن که در صورت عدم داشتن شرایط، مجاز به ثبت نام تو این رشته ها نمی باشن. دانش آموزایی که علاقه زیادی به مطالعه درسای تئوری ندارن می تونن تو رشته های هنرستان فنی و حرفه ای تحصیل کنن. به خاطر تعدد رشته های هنرستانی، معمولا یه هنرستان همه ی رشته ها ندارن و دانش آموزا می تونن قبل از انتخاب رشته، به مدرسه مدنظر تون مراجعه کنین و از رشته های ارائه شده توسط اون هنرستان مطلع گردن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *