امتحانات نهایی, ویژه کنکور

نکات شب امتحانی که باید بدانید!

نکات شب امتحانی

سلام بچه ها حالتون چطوره؟ خب تا اینجا فارغ از اینکه امتحاناتتون رو چطور دادین، بابت تلاشی که داشتین همگی خسته نباشین! توی این مقاله میخوایم درباره تحلیل کلی و نکات شب امتحانی صحبت کنیم. با ما همراه باشین !

تحلیل کلی امتحان نهایی عربی :

اغلب بچها تا اینجای کار از نتیجه امتحاناتشون مخصوصا عربی راضی نبودن که برمیگرده به اینکه سطح سوالات امتحان نسبت به پارسال کمی سخت تر و بالاتر بوده که منطقیه چون تاثیر قطعی ۵۰٪ی توی کنکورتون داره و طبیعیه که یه مقدار سوالات سخت گیرانه تر طرح بشن. ولی معنیش این نیست که کل امتحان سخت بوده باشه! ۱۵ ۱۶ نمره امتحان مشابه سالهای قبل بوده و ۴ ۵ نمره امتحان هم چالشی تر بوده و بچها رو یه مقدار اذیت کرده و براشون سخت بوده. با این وجود، همچنان بچهایی که خوب درسشون رو بخونن و هیچ ابهامی براشون نمونده باشه، به کتاب درسیشون مسلط باشن و نمونه سوالات رو حل کرده باشن میتونن نمرات خوب بگیرن.

آیا امتحانات بعدی هم سخت خواهند بود ؟

بچها اینو بدونید که وقتی یه امتحان سخت میشه قرار نیست امتحانای بعدی هم سخت باشه. همونطور که توی کنکور هم یه سری درسها راحت تره و یه سری درسها سخت تر، توی امتحانات نهایی هم به همین شکل هست. حالا ما باید چیکار کنیم؟ شما باید تمام تلاشتون رو بکنید، باید ۱۰۰ خودتون رو بذارید و جوری به کتاب مسلط بشید و درس بخونید که چه سوالات راحت بودن چه سخت، شما بتونین بهترین نمره ممکن رو برای خودتون بگیرین‌ و از این بابت ضرر نکنین. اینم درنظر بگیرین که اگه امتحان سخت بشه برای همه سخت میشه، اگه هم آسون باشه که باز برای همه آسونه. چون شما با تراز سنجیده میشین خیلی تفاوتی نداره که امتحانتون سخت باشه یا آسون، چون درهرصورت شما با رقیب هاتون بطور نسبی سنجیده میشین. فقط در یک صورت ضرر میکنین، اون هم اینکه وقتی امتحان سخت میشه نتونید خودتون رو کنترل کنید و روحیتون رو ببازین و نتونین همون مطالبی رو هم که بلدین سرجلسه امتحان پیاده کنین. این رو هم بدونید که در آخر برنده این امتحانات کسی میشه که وقتی امتحانش رو داد، چه خوب چه بد، دیگه از فکر اون امتحان بیاد بیرون و تمرکزش رو روی امتحانات بعدی ‌بذاره که اون هارو خوب بده.

امتحانات نهایی آخر سال چقدر مهمه ؟ برای دیدن مقاله مرتبط کلیک کنید.

کمبود خواب شب امتحان

نکات شب امتحانی و شب بیداری :

یه مسئله ای که اینجا هست شب بیداری های امتحانه، که اکثر شماها شب امتحان بیدار میمونین. و من مطمئنم دلیلش این نیست که خوندین و حالا میخواین مرور کنین. بلکه دلیلش اینه که یا دیر شروع کردین و نرسیدین تموم کنین و یا تازه میخواستین شروع کنین و مجبور بودین بیدار باشین. درواقع خیلی از شماها به موقع درستون رو نمیخونین، از تایم هاتون استفاده نمیکنن و کلی تایم اتلافی در طول روز دارین و درس هاتون رو میذارین دقیقه نودی و شب امتحانی بخونین که نمیشههه یا اگه بشههه به مرور نمیرسین و اون تسلط رو قطعا نمیتونین بدست بیارین و میرین سرجلسه میبینین همه سوالات براتون اشناست! میدونین چی خواسته ازتون، کجای کتابه ولی جزئیات و اون جواب دقیقی که توی سوال ازتون خواسته شده رو نمیتونین بنویسین. و توی امتحانات نهایی هم واژه ها و کلیدواژه ها اهمیت دارن، اینکه شما عینا بتونین اون مطلبی که توی کتابتون اومده رو بنویسین اهمیت داره و این چیزیه که شما فقط با مرور بهش میرسین. نه با یکبار خوندن!

علاوه بر این خیلی مهمه که شب قبل امتحان استراحت کافی داشته باشین که ذهنتون هم استراحت کنه و با امادگی کامل سرجلسه حاضر بشین و بتونین تمام مطالبی که توی ذهنتون هست رو سرجلسه پیاده کنین. پس تا امتحانات اولتون هست این روند شب بیداری رو اصطلاح کنید و خودتون رو جمع وجور کنین و روی یک مسیر درست پیش بیاین که فشار و استرس زیاد هم بهتون وارد نشه. چون امتحاناتتون پشت سر هم هست و حالا این مسئله شب بیداری شاید واسه یکی دو امتحان اولتون اوکی باشه ولی اگه بخواین این روند رو ۱ ماه ادامه بدین، نه تنها سر جلسه های امتحاناتتون دقت و تمرکزتون به شدت پایین میاد، بلکه بعداز پایان امتحانات هم دیگه انرژی و توانی ندارین که بخواین برای کنکور بخونین و جمع بندی کنین. و عملا دومینو وار خراب میشه همه چی! پس همین اول کار این روند رو اصلاح کنین و روی یک مسیر درست جلو بیاین.

در طول سال درس نخوندیم… یعنی دیگه از الان نمیشه کاری کرد ؟!

و بچها خیلی از شماها میگین که ما در طول سال درس نخوندیم و الان دیگه فایده نداره و نمیتونیم خودمون رو برسونیم. بچها در طول سال هرچی که بوده تموم شد و رفت. گذشته رو فراموش کنین و بچسبین به زمان الانتون و لطفا از فرجه هاتون درست استفاده کنین و نذارین از دست بره که پشیمون میشین. و بچها بحث امتحان نهایی ها و کنکور اصلا شوخی نیست، وقتی شما میدونین یه امتحانی دارین که اینقد سرنوشت سازه، دیگه نباید کاهلی کنین و الکی فرصت ها و فرجتون رو از دست بدین. حالا چی میشه که شما در طول سال درس نخوندین حالا هم که به فرجه امتحاناتتون رسیدین باز هم نمیخونین و دقیقا میذارین ۱۲ شب به بعد و تازه میفتین به فکر اینکه فردا امتحان دارین و در تلاشین یه جزوه ای منبعی چیزی جور کنین که راحت تر و سبک تر باشه و بتونه مطالب رو توی ۵ ۶ ساعت براتون جمع کنه و شما رو برای فرداش اماده کنه؟ درواقع داستان اینطوریه که خیلی از شماها فرار میکنین از واقعیت و اصلا تکلیفتون با خودتون مشخص نیست که میخواین چیکار کنین‌‌، بخونین نخونین نمره بیارین نیارین و… درواقع شما می‌ترسین که با واقعیت روبرو بشین که بخواین برنامه ریزی کنین مثلا من شیمی دارم، ۲روز براش وقت هست، چندتا فصله، هر فصل چقد تایم نیاز داره و چه نمونه سوالایی وجود داره و…. و شما باید الویت بندی کنین. اگه دیدین به همش نمیرسین مثلا هم میخواین ویدئو امادگی نهایی ببینین هم کتاب درسی بخونین هم نمونه سوال حل کنین هم مرور کنین و… باید منطقی تصمیم بگیرین و ببینین نیاز شما چیه دقیقا و متناسب با اون تصمیم بگیرید چیکار کنید و چطور پیش برید. درواقع خیلی از شماها آدمای کمال‌گرایی هستین، دنبال نمره ۲۰ هستین ولی بخاطر اینکه دیر شروع کردین، می‌ترسین که ۲۰ نیارین. شما باید واقع بین باشین بچها و بپذیرین که دیر شروع کردین و زمانتون محدوده و باید الویت بندی کنین و هوشمندانه درس بخونین که بتونین توی فرجه ها خودتون رو برسونین و مطالب رو تاحد زیادی جمع کنین و اون آمادگی رو بدست بیارین. خب شمایی که گمالگرا هستین، اینکه الان بخونین و مثلا نمره ۱۸ بگیرین بهتره یا اینکه چون می‌ترسین که نرسین تموم کنین و نتونین ۲۰ بگیرین کلا هیچ کاری نکنین و الکی تایمتون رو هدر بدین و مثلا همین ۱۸ رو هم نتونین بگیرین؟ پس بچها قدر تایمی که در اختیارتون هست رو بدونین و از تایم هاتون خوب استفاده کنین و با یه برنامه ریزی درست درستون رو درطول روز بخونین و به شب امتحان هم موکولش نکنین تا بتونین نمرات خوبی از امتحاناتتون کسب کنین‌. موفق باشید !

نکات مهم برای قبولی امتحانات نهایی ! برای خواندن مقاله مربوطه کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *