ویژه کنکور

نتایج نهایی کنکور | صحبت های دلی با شما!

نتایج نهایی کنکور

سلام به همه گاماسی های عزیز حالتون چطوره بچه ها؟ خب بچه‌ها همونطور که می‌دونید نتایج نهایی کنکور اومد و تکلیف خیلی‌ها مشخص شد!

تبریک به همه کسایی که به چیزی که میخواستند رسیدند!

اول از همه تبریک میگم به همه کسایی که به اون چیزی که می‌خواستن رسیدن. قطعاً این جایگاهی که بهش رسیدین نتیجه زحماتتون هست و اگر براش زحمت کشیدین قطعاً لایقش هستین انشالله توی تمام مراحل زندگیتون بدرخشین و به اون چیزی که میخواین برسین و موفق بشین.

امروز بیشتر روی صحبتم با کسایی هست که متاسفانه به چیزی که می‌خواستن امسال نرسیدن.

ببینید بچه‌ها من خودم پشت کنکور موندم و تجربه نرسیدن رو داشتم برای همین کاملاً درکتون می‌کنم خیلی هاتون الان ناراحتین ناامیدین شاید فکر می‌کنید که دیگه آخر راهه چرا نشد؟ و… خب دو تا حالت که بیشتر نداره اگر قبول نشدین یا تلاش نکردین که خب قطعاً انتظار همچین نتیجه‌ای رو داشتین پس خیلی نباید ناراحت بشین. اگر واقعاً قصد موفقیت دارین امساله رو پرقدرت شروع کنین. اگر قبل از این شروع کردین که عالیه پرقدرت ادامه بدین و مراحل رو یکی یکی سپری کنی و سختی‌های راه رو هم تحمل کنین چون این بالا پایین ها همش میگذره فقط باید یاد بگیرین که تحمل کنین و با تمام توانتون این مسیر رو ادامه بدین دراینصورت قطعاً سال بعد شما هم به اون چیزی که می‌خواین میرسین چون دارین اون زحمت لازم رو براش می‌کشید.

یه سری هم هستن که میگن من خونده بودم من تلاش کرده بودم اما نشد. بعد این دیدگاه میاد سراغشون ک ای بابا من که تلاشم رو کردم یعنی دیگه قرار نیست قبول بشم، هرچی تلاش کنم نتیجه نمیگیرم و دیگه تلاش هام فایده نداره که بخوام ادامه بدم و دوباره از نو شروع کنم. این سوال ها واقعا ذهن من رو هم اون سالی که قبول نشدم درگیر کرده بود و مثل خوره افتاده بود به جونم یعنی قشنگ یادمه هیچ وقت فراموش نمی‌کنم اون شبی که نتایج اومد و نتیجه مردود رو دیدم. رتبه ای که اگر واقعا یه خورده بهتر بود می‌تونست من رو به اون چیزی که می‌خوام برسونه و رتبم نشون میداد زحمت کشیده بودم اما خب پذیرفتم یه جای راه اشتباه بوده حتما.

برخورد آدم ها با همچنین شرایطی متفاوت هست. یه نفر میگه این همه تلاش کردم نشد پس اگر دوباره تلاش کنم هم دیگه به نتیجه نمیرسه پس بهتره بذارم کنار یا حتی اگه کنار هم نذاره و به زبون بگه ادامه میدم ولی دراصل توی ذهنش خودش رو باخته باشه خب طبیعتا اونجور که باید تلاش نمیکنه و نمیاد ببینه مشکل کارش کجا بوده و اینجوری سال بعدش رو هم از دست میده. در صورتی که درستش اینه اول به این باور برسی که خب حتما یه جای مسیرم اشتباه بوده که اگر امسال برطرفش کنم قطعا میتونم به اون چیزی که می‌خوام برسم. چرا؟ چون امسال هم رتبت بد نشده یا حتی اگر تلاش کردی رتبت هم بد شده مهم نیست دیگه، مهم سال پیش روت هست. باید ببینی مشکل کارت کجا بوده؟ چرا به اون چیزی که میخواستی امسال نرسیدی؟ کجای راه رو اشتباه رفتی؟

سریع فکر نکن که آخر راهه !

پس سریع نگو این آخر راهه، بیخیال دیگه میذارمش کنار. نه باید بیای چک کنی بررسی کنی ببینی کجای مسیر رو اشتباه رفتی چون قطعا اشتباهاتی داشتی. خودِ من هم فکر میکردم اگر دوباره تلاش کنم پس باز هم به نتیجه نمی‌رسم و بی‌فایده هست پس چرا باید دوباره تلاش کنم چون واقعا عجیب بود برام که چجوری با ترازهای خوب و انتظار قبولی یهویی به بن‌بست می‌خوری. بعد میگی چطور اینطور شد؟ چون ادم اولش فکر می‌کنه که همه چی اوکی بوده ولی وقتی بشینی با دقت بررسی کنی میبینی حتی یه ایراد کوچیک هم توی مسیرت میتونه کلی روی روندت تاثیر بذاره پس حتما حتما اون ایراد کارت و مسیرت رو پیدا کن. اینجوری دوباره جون می‌گیری تلاش می‌کنی سعی می‌کنی این سال جدیدی که پیش روت هست رو درست و اصولی جلو بری و اون اشتباهات سال قبلت رو برطرف کنی و در اینصورت هست که قطعاً می‌تونی یک نتیجه خیلی بهتراز سال قبلت و قبولی قطعی و اون چیزی که می‌خوای رو به دست بیاری.

سالی که تلاش نکردی را جز سالهای کنکورت حساب نکن!

ببینین بچه‌ها واقعاً میگم من به عنوان کسی که این مسیر رو رفتم و تجربش کردم واقعاً می‌تونم بهتون بگم یک سال تلاش حتی مثلاً گاهی پیش میاد دو سال بهر حال سال اول خیلی ها هستن که اصلاً کنکوری نمی‌خونن و صرفا برای مدرسه و امتحاناتشون میخونن و تلاششون پایین هست و خب طبیعتا وقتی اون تلاشی ک باید رو نداشته باشی نتیجه هم نمی‌گیری. پس اون رو کلاً نباید جز سال های کنکورت حساب کنی. ولی وقتی اون سالی که تو تلاش کردی حالا ۵۰٪ خودت ۸۰٪ خودت یا ۱۰۰٪ توانت رو گذاشتی و تلاش قوی و منظمی داشتی ولی به نتیجه نرسیدی، تو باید بیای بررسی کنی و مشکلاتت رو پیدا کنی و یک سال تلاش بیشتر با وجود تلاشی که قبلا داشتی ارزشش رو داره. میدونی چرا؟ چون وقتی تو یه تلاشی رو تا اینجای راه داشتی و یه امید و رویایی رو برای خودت کاشته بودی و اومده بودی براش تلاش کنی دیگه نباید سریع بذاریش کنار و ازش دست بکشی تا زمانی که بدستش نیاوردی. چون ما یکبار بیشتر زندگی نمیکنیم و توی این زندگی مدیون به خودمون هستیم که خودمون رو به اون رویاهایی که داریم برسونیم. وقتی خدا رویایی رو توی سرتون میندازه قطعاً تواناییش رو هم بهتون داده. وقتی یه افتی رو توی مسیرت تجربه می‌کنی یا به یه در بسته‌ای میخوری و…. باز بیا ادامه بده و تلاشت رو بکن تا اون در بسته رو باز کنی و دقیقا همونطور که گفتم برخوردها متفاوته و علت تفاوت آدم ها هم خیلی وقت ها همینجا هست که در برخورد با مشکلات چجوری برخورد می کنن.

ببینید بچه ها همه آرزوی یه رشته خیلی خوب دارن ولی چرا همه بهش نمی‌رسن؟

اینجوری نیست که تواناییش رو نداشته باشن. دقیقا اینجوری هست که در برخورد با مشکلات چطور برخورد میکنن. یه نفر خیلی راحت رویایی که داشته رو رها میکنه و اصلاً دیگه براش مهم نیست و میذاره کنار و میره سراغ یه کار دیگه یا یه رشته دیگه. من خودم بارها ادم هایی رو از اطرافم دیدم که همچین شرایطی داشتن یعنی بیخیال شدن و رفتن یه رشته دیگه ولی می‌بینن نه من هنوز اون رویام رو می‌خوام من هنوز اون رشته رو دوست دارم و اصلاً نمی‌تونم فراموشش کنم و دوباره برمی‌گردن از اول شروع می‌کنن تا به اون چیزی که می‌خوان برسن. پس تویی که الان وقتش رو داری لازم نیست چند سال بری جلوتر و اون موقع تازه بخوای برگردی عقب تا خودت رو به اون چیزی که میخوای برسونی. از همین الانت درست استفاده کن و فاصله ننداز. تو همین امسال می‌تونی به اون چیزی که میخوای خودت رو برسونی پس اصلا کم نیار‌. البته این رو هم بگم زندگی فقط کنکور نیست. توی زندگی بارها و بارها ممکنه به بن بست بخوری ولی نباید کم بیاری.

باید ببینی خب حالا چیکار کنم؟ راه میانبر کجاست؟ چیکار کنم که این در رو باز کنم و بتونم ادامه بدم؟

دقیقا فرق کسی که موفق میشه با کسی که موفق نمی‌شه در ۹۰٪ مواقع همین هست. فکر نکن توانایی و استعداد نداری اتفاقاً خیلی از توانایی‌ها رو ما داریم که شاید حتی کسایی هم که موفق میشن نداشتن باشن اما فرقش این بوده که اون کم نیاورده، قشنگ همه چی رو بررسی کرده و ادامه داده و تونسته. پس اگر ادامه بدی مطمئن باش تو هم به نتایج خیلی خوبی میرسی.

من کاملا شرایط شما را درک می‌کنم چون این مسیر رو خودم سپری کردم و به هدف نرسیدن رو با تمام وجودم تجربه کردم. درکتون می‌کنم که خیلی ناراحتین بهر حال یک واکنش طبیعی بدنه ولی اجازه نده این ناراحتی تو رو از ادامه راهت و رسیدن به هدفت منصرف کنه. یک سال چیزی نیست تازه یک سال هم کمتر. پس عزمتو جزم کن و بشین بخون ولی درست و اصولی بخون و به حاشیه و حرف و حدیث دیگران هم اصلا اهمیت نده. این آینده توئه این چیزیه که تو قراره بسازیش پس کاری به کار دیگران نداشته باش این رویاییه که تو میخوای بهش برسی این زندگی توئه نه دیگران اجازه نده هیچکس جز خودت برای زندگیت و آیندت تصمیم بگیره. خب بچها این صحبت های که کردم واقعا دلی بود و میخواستم که توی این لحظات ناراحتی از نتایج کنکورتون کنارتون باشم و بدونید که خیلی ها بودن که این ها رو تجربه کردن خیلی ها بودن که به هدف نرسیدن رو تجربه کردن ولی بعدش خودشون رو دوباره از نو ساختن و دوباره تلاش کردن و بالاخره تونستن به اون چیزی که می‌خوان برسن. پس این چیزی نیست که صرفاً تو تجربه کنی. خودت رو تنها ندون. فقط از زمانت درست استفاده کن و اجازه نده که این شرایط ادامه پیدا کنه و اگر همین الان به خودت بیای کلی میتونی شرایط رو تغییر بدی و ایشالا که ببینم سال بعد به اون چیزی که خواستین و براش تلاش کردین و لایقش بودین برسین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *