ویژه کنکور

فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1403 و 1404

فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲

بر اساس اطلاعیه های سازمان سنجش آموزش کشور و همینطور رویه کنکور در سال‌های گذشته، شاهد فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری و یا تاثیر سوابق تحصیلی بر نتیجه کنکور، به صورت مثبت و قطعی هستیم. یعنی هم میتواند به نفع داوطلبان باشد و هم به ضررشان. پس اگر میخواهید تاثیر معدل در کنکورتان مثبت بوده و تراز کل شما را افزایش بدهد نیاز است برای امتحانات نهایی تلاش بیشتری کرده و نمرات خوبی کسب کنید .همینطور طی سال های اخیر تاثیر معدل در کنکور سراسری تا 40 درصد نیز افزایش پیدا کرده است. بر اساس اخبار دریافتی و تغییراتی که در کنکور سراسری اعمال خواهد شد. این میزان تا 60 درصد نیز افزایش پیدا می‌کند و تاثیر زیادی در تراز داوطلب دارد.

بنابراین وقتی معدل به صورت مثبت و قطعی در کنکور سراسری اعمال شود. نمرات متقاضی در امتحانات نهایی و رتبه ای که در کنکور سراسری به دست آورده، تراز او را تشکیل می دهند.

نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد، این است. داوطلبان نظام جدید که فقط امتحانات مقطع دوازدهم آن ها به صورت نهایی برگزار شده، توجه داشته باشند. معدل مقطع دهم و یازدهم آن ها تاثیری در تراز کنکور سراسری آن ها نخواهد داشت.

بر اساس بخشنامه‌های جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲ برای تمامی رشته‌های اصلی به صورت یکسان و مثبت است. تاثیر معدل از نظر فارغ‌التحصیلی و رشته تحصیلی نیز دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر است. در ادامه به آن ها اشاره شده است.

در صورت نیزا به مشاوره رایگان کنکور توسط بهترین مشاورین در مجموعه گاماس 20 کلیک کنید!!

تاثیر معدل در کنکور برای داوطلبان نظام جدید

دسته اول از متقاضیان کنکور سراسری، جزو داوطلبان نظام جدید و فارغ التحصیلان در نظام آموزشی جدید هستند که البته اکثریت شرکت کنندگان در این آزمون را نیز تشکیل می دهند.

نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری و همینطور فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری 1402 برای این دسته از افراد نیز مشابه به داوطلبان نظام آموزشی قدیم است و دارای 40 درصد تاثیر مثبت و قطعی می باشند. منظور از معدل همان معدل نمره‌های امتحانات پایه دوازدهم می‌باشد که به صورت نهایی کشوری برگزار شده است.

بنابراین داوطلبانی که دارای معدل پایین بوده و نگران محاسبه تاثیر معدل در نتیجه کنکور سراسری می‌باشند، به این نکته توجه داشته باشند. نمره منفی در نتیجه کنکور سراسری تاثیری ندارد اما می توانند با ترمیم معدل از تاثیر مثبت این آزمون برخوردار شوند. برای اطلاع از نحوه و تاثیر ترمیم معدل مقاله زیر را مطالعه نمایید.

فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور

فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور

نحوه تاثیر معدل برای کنکور اردیبهشت 1403

 

داوطلبانی که در نوبت اول کنکور 1403 (اردیبهشت ماه) ثبت نام نموده اند، مشمول سوابق تحصیلی کنکور می باشند. بنابراین دانش آموزان می بایست به معدل خود در امتحانات کتبی و نهایی، به خصوص دروس عمومی توجه و تلاش ویژه داشته باشند. تا علاوه بر افزایش تراز خود، شانس قبولی خود را در دانشگاه های پذیرش  وبرتر بر اساس سوابق  تحصیلی نیز افزایش دهند.

میزان تاثیر معدل برای داوطلبان کنکور سراسری اردیبهشت ۱۴۰۳، بر اساس  آخرین جلسه شورای عالی انقلاب جهت پذیرش در سال تحصیلی، 50 درصد با تاثیر قطعی در نظر گرفته شده است. این تاثیر بر اساس معدل  کتبی پایه دوازدهم دانش آموزان سنجیده می شود. بنابراین  براساس این مصوبه جدید، تمامی امتحانات نهایی دانش آموزان در تمامی پایه های متوسطه دوم به صورت نهایی و هماهنگ کشوری برگزار خواهد شد.

تاثیر معدل کنکور برای داوطلبانی با دیپلم های سال های 1384 تا 1390 و سال های 91 تا 97

از آنجا که حدود 50 درصد سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1403 قطعی است؛ داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون سراسری را دارند می توانند برای بهره مندی از تاثیر معدل در کنکور پیش رو حداقل نمره موردنیاز برای امتحان هر درسی که به صورت هماهنگ برگزار شده را کسب نمایند. لازم به ذکر است که تنها دروسی که امتحانات آن ها به صورت هماهنگ و سراسری  نهایی برگزار می شود، در کنکور سراسری تاثیر گذار خواهد بود.

بنابراین داوطلبانی با دیپلم های نظام قدیم که در طی سال های 1384 تا 1390 مدرک دیپلم خود را اخذ نموده اند نیز سابقه تحصیلی سال دیپلم آن ها در کنکور لحاظ خواهد شد ولی سال پیش دانشگاهی این داوطلبان به دلیل عدم برگزاری امتحانات نهایی به عنوان سابقه تحصیلی در نظر گرفته نخواهد شد، اما دیپلمه های نظام قدیم بین سال های 91 تا 97 به دلیل برگزاری امتحانات نهایی دروس سال پیش دانشگاهی سوابق این دوره نیز اعمال می شود.

نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1403

برای بسیاری از شرکت کنندگان تاثیر 50 درصدی مثبت و قطعی سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور سراسری کمی گنگ و مبهم به نظر می رسد. از نحوه و فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1403مطلع شوند.

به طوری که برای بسیاری از داوطلبان این سوال وجود دارد. آیا معدل کتبی بر روی نتیجه نهایی تاثیر می‌گذارد یا خیر؟ آیا نمره هر درس به صورت مجزا و جداگانه بر روی تراز همان درس تاثیر گذار است یا خیر.

برای درک این موضوع از یک مثال استفاده می کنیم. اگر یک داوطلب کنکور تجربی در درس زیست نمره 19.5 را کسب کرده و پس از شرکت کردن در کنکور در درس زیست موفق به کسب تراز 8000 شده باشد. نحوه تاثیر معدل او در کنکور ابتدا نمره‌ای که او در امتحانات نهایی نیز به دست آورده به تراز تبدیل می شود. فرض کنید تراز مرتبط با نمره 19.5، تراز 9000 است.

همانطور که مشاهده می کنید. تراز مرتبط با نمره نهایی داوطلب در درس زیست از تراز او در کنکور سراسری بیشتر شده است. بنابراین داوطلب مشمول تاثیر مثبت و قطعی معدل در کنکور سراسری می باشد. به همین دلیل تراز نمره نهایی او در 50 درصد و ترازی که در کنکور سراسری به دست آورده در 50 درصد ضرب می شود. پس از جمع این دو، عدد نهایی نشان دهنده تراز داوطلب است.

8500= 4000 + 4500 = (50%× 8000) + (50%× 9000) = تراز نهایی

اگر شما در امتحانات نهایی درس زیست  نمره 17 را کسب کرده باشید و طبق ترازی که سازمان سنجش برای این نمره در درس زیست تعیین کرده است مثلا تراز 8500 را برای درس زیست کسب کنید. سپس در کنکور تراز درس زیست شما 8000 شود، فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1402 این گونه خواهد شد:

(8500× 50%) + (8000× 50%) = 8250تراز نهایی

بنابراین بر اساس فرمول بالا، روشن است که نمره بالای داوطلب در یک درس در امتحانات نهایی، منجر به افزایش تراز کل او خواهد شد. فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری برای تمامی درس‌ها در تمامی رشته‌های تحصیلی به همین صورت می باشد.

معدل کدام پایه تحصیلی در کنکور تاثیر دارد؟

امسال معدل نهایی کتبی کسب شده در پایه دوازدهم که به صورت نهایی کشوری برگزار شده است، بر کنکور تاثیر خواهد گذاشت. تاثیر نمرات امتحانات پایه دوزادهم برای داوطلبان نظام جدید است. داوطلبان نظام قدیم نیز معدل نهایی امتحانات سوم دبیرستان در کنکورشان تاثیر می گذارد. جدول زیر شما را با نحوه تاثیرگذاری معدل در سال های آینده آشنا خواهد کرد.

تاثیر معدل کنکور برای داوطلبانی با دیپلم غیرمرتبط ۱۴۰۳

ممکن است این سوال در ذهن متقاضیان به وجود آید که تاثیر معدل کنکور با دیپلم غیرمرتبط امکان پذیر است و یا خیر؟ در پاسخ باید توضیح داد که داوطلبانی که رشته دیپلم آن ها با گروه آزمایشی که برای کنکور انتخاب خواهند کرد یکسان نمی باشد، در برخی از دروس تخصصی مختص به آن گروه آزمایشی مورد تقاضای کنکور سراسری فاقد سوابق تحصیلی می باشند و نمره صفر برای آن ها در نظر گرفته می شود.بنابراین، داوطلبان دارای دیپلم غیرمرتبط باید برای اینکه  بتوانند از سابق تحصیلی خود بهره مند شوند بایستی از سوابق تحصیلی دروسی که نمره صفر برای آن ها لحاظ شده در امتحانات نهایی سال دوازدهم شرکت کرده و با استفاده از ترمیم معدل نمره در نظر گرفته شده برای درس مورد نظر را تغییر دهند و معدل خود را برای تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری افزایش دهند.

نحوه محاسبه معدل دیپلمه های فنی حرفه ای و کاردانش در کنکور سراسری 1403

در سال های گذشته داوطلبان دارای دیپلم رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش شامل اعمال سوابق تحصیلی در کنکور نمی شدند، اما برای کنکور 1403 تمامی داوطلبان مشمول سوابق تحصیلی بوده و لازم است برای ایجاد سابقه تحصیلی در این آزمون اقدام نمایند. در صورتی دیپلمه های فنی حرفه ای و کاردانش که نسبت به ایجاد سوابق اقدام کرده اند، از معدل خوب برخوردار نباشند می توانند در امتحانات ترمیم معدل نیز شرکت نمایند.

فارغ‌ التحصیلان دوره متوسطه شاخه نظری نظام‌ های آموزشی قبل از سال ۱۳۸۴، دانش‌ آموزان و فارغ‌ التحصیلان نظام‌ های آموزشی شاخه‌ های کاردانش و فنی‌ و حرفه‌ ای و … که در گذشته مشمول سوابق تحصیلی نبودند، لازم است برای ایجاد سابقه تحصیلی اقدام نمایند در غیر این صورت سهم سوابق تحصیلی ایشان صفر در نظر گرفته می شود.

سوالات متداول

1.تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ به چه صورت است؟

تاثیر معدل 1403 به صورت قطعی است که در این مقاله نحوه تاثیر معدل برای دارندگان دیپلم نظام جدید و نظام قدیم ارائه شده است.. 2.میزان تاثیر معدل در کنکور برای دارندگان دیپلم نظام جدید به چه صورت است؟

بر اساس آخرین جلسه شورای عالی انقلاب، سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی 1403 با توجه به سابقه تحصیلی موجود در نظر گرفته شده که در این مقاله نحوه تاثیر آن شرح داده شده است.

3.آیا امکان پذیرش در دانشگاه صرفا بر اساس معدل و سوابق تحصیلی وجود دارد؟

بله، برخی از دانشگاه ها امکان پذیرش بدون کنکور را فراهم کرده که شرح جزئیات آن در متن مقاله بیان گردیده است.

4. تاثیر معدل کنکور برای داوطلبانی با دیپلم غیرمرتبط ۱۴۰۳ چگونه است؟

جواب این سوال در متن مقاله به طورکامل آمده است.

5.شرایط داوطلبان فاقد سوابق تحصیلی و تغییر رشته برای کسب تاثیر معدل چگونه است؟

افرادی که فاقد سوابق تحصیلی هستند برای به وجود آوردن سوابق تحصیلی می بایست در امتحانات پایه دوازدهم آن درسی که نیاز به نمره دارند شرکت کرده و سوابق تحصیلی دریافت نمایند.

و افرادی که تغییر رشته داده اند برای ایجاد سوابق تحصیلی میتواند با شرکت در امتحان نهایی دوازدهم ،درسهای مربوط به رشته ی جدیدی که انتخاب کرده اند راامتحان داده و نمره آن دروس را کسب کنند.

شرایط داوطلبان برای دریافت سوابق تحصیلی در نظام قدیم و در نظام جدید متفاوت است.

نکات مهم
  • معدل کل یا معدل دیپلم هیچ تاثیری در رتبه و تراز کنکور شما ندارد. آنچه که به عنوان معدل بر روی تراز کنکور تاثیرگذار است تنها معدل کسب شده در آمتحانات نهایی خواهد بود. پس منظور از محاسبه تاثیرمعدل در کنکور، معدل کتبی امتحانات نهایی است.
  • میزان تاثیر معدل در کنکور 1402 در رشته های نظری به میزان 40درصد بوده و برای رشته های زبان، هنر این مقدار 26 درصد و 40 درصد خواهد بود.
  • معدل امتحانات نهایی به صورت یک جا بر تراز کنکور تاثیر نمی گذارد. بلکه نمره هر درس بر روی تراز مشخص شده همان درس تاثیر خواهد گذاشت. بعد از اعمال تاثیرات معدل بر روی تراز هر درس، همه ترازهای آنها با هم جمع شده و تراز نهایی دواطلب به دست می آید.

 

میزان تاثیر معدل دروس عمومی و تخصصی در کنکور1402_1403_1404
سال عمومی (درصد) تخصصی (درصد) جمع (درصد)
1402 26 14 40
1403 28 22 50
1404 و بعد از آن 30 30 60

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *