معرفی رشته های پر طرفدار ریاضی

رشته های پرطرفدار ریاضی

رشته های پرطرفدار ریاضی

بهترین رشته های ریاضی کدومن و طبق چه ملاکی اونا رو بهترین می خونیم؟ آینده کاری و شغلی این رشته ها چجوریه؟ این سوالا همیشه کنکوریای رشته ریاضی رو تو زمان انتخاب رشته و یا حتی مطالعه برای کنکور به فکر وا می داره. به همین خاطر تو ادامه به معرفی شش رشته طلایی تو زیر گروه ریاضی فیزیک می پردازیم تا با جوانب مختلف و پر اهمیت اونا آشنا شیم و این که بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت کدومن.

بهترین رشته های ریاضی کدومن؟

یکی از سوالای متداولی که همیشه از بچه ها می پرسن، اینه که تو آینده می خوای چیکاره شی؟ از قدیم تا حالا هم چندتا شغل مشترک بین همه ی بچه ها یعنی دکتر و مهندس وجود داشته و داره. همین فکر تو مشاوره تحصیلی انتخاب رشته دبیرستانم خیلی به چشم می خوره. بیشتر دانش آموزا با این آرزو وارد رشته ریاضی می شن.

اما کدوم رشته برای ما مناسب تره؟ بهترین رشته های ریاضی کدومن؟ بازار کار و ویژگیای آینده این رشته ها چجوریه؟ قبل از هر چیزی باید به یه نکته توجه داشته باشین و اونم سازگاری روحیات شخصی شما با رشته و شغل مورد نظرتونه. همه می دونیم که تو هر رشته ایی محتواهای درسی و فضای کاری خاصی وجود داره. همچنین اگه فکر تحصیل تو خارج از کشور رو تو سر دارین باید بدونین بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت کدومن تا بعدا دچار مشکل نشین.

بعضی از دانش آموزا و داوطلبای کنکوری عزیز بدون توجه به این عوامل وقتی وارد یکی از رشته های رشته ریاضی و فیزیک می شن، یا از اون خسته می شن و یا نمی تونن قابلیتای خودشون رو تو اون به نمایش بذارن. دلیل اونم دو عامل عدم شناخت از خود و اطلاعات پایین درباره ی رشته های دانشگاهی ریاضیه. به همین خاطر قصد داریم تو ادامه به معرفی شش تا رشته طلایی تو زیر گروه ریاضی فیزیک بپردازیم تا آگاهی تون رو تو این زمینه بالا ببرین.

بازار کار و آینده شغلی بهترین رشته های ریاضی:

تو سالای قبل میل به رشته های ریاضی بین دانش آموزای دبیرستانی زیاد بود، اما چیزی شبیه به یک جهش باعث شد که متقاضیان رشته تجربی نسبت به همه ی رشته ها بیشتر شه. با این وجود نمیشه گفت که تعداد فارغ التحصیلای رشته ریاضی کمه و یا پذیرش دانشگاه ها کمه. اما یه نکته قابل توجه تو این مورد اونه که علیرغم تفکر عمومی بازار کار رشته های ریاضی همیشه خوبه و خوب میمونه.

بازار کار و آینده شغلی بهترین رشته های ریاضی

شاید بپرسین دلیل این ادعا چیه؟ ماهیت رشته جوریه که فضای کاری بیشتر رشته های زیرگروهای اون نیازمند تحلیل، طراحی، خلاقیت و ابتکاره. اگه کسی از این ویژگیا برخوردار باشه و بشه حرف تازه ایی برای بازار داشته باشه، بی شک موفق خواهد بود، چون شرط بروز و درخشیدن تو موقعیتای شغلی عملی و پیاده سازی درسای آموخته شده است.

علاوه بر این، نیازی نیست که یه فارغ التحصیل رشته ریاضی منتظر استخدام تو یه نهاد دولتی باشه. موسسات، شرکتا، کارخانه ها و آژانسای خصوصی زیادی هستن که دنبال افراد کارآزموده و خبره هستن.

معرفی 6 رشته طلایی تو زیر گروه ریاضی فیزیک:

اول، مهندسی هوافضا از بهترین رشته های ریاضی:

یکی از رشته های محبوب که تو معرفی زیرگروه های رشته ریاضی کنکور هم به چشم می خوره، رشته هوافضاست. دوره ی تحصیل اون هشت ساله و به نوعی یکی از زیر شاخه های مهندسی مکانیک به شمار میره. رشته ی هوا فضا که از بهترین رشته های ریاضی به حساب میاد به تربیت دانشجوها جهت طراحی، آزمایش و ساخت وسایل پرنده مثل هواپیما، هلی کوپتر، فضاپیما، پاراگلایدر، موشک ها و ابزارهای فضایی مثل ماهواره ها و شاتلا می پردازه. درنتیجه، بیشترین فعالیت افراد این حوزه به کارای تحقیقاتی، پژوهشی و ساخت مربوط میشه.

گرایشای این رشته عبارتند از:

  • اول، آیرودینامیک.
  • دوم، علم مواد.
  • سوم، الکترونیک پرواز.
  • چهارم، پیشرانش و آنالیز سازه ها.

مواد درسی این رشته عمدتا شامل:

  • اول، ریاضی.
  • دوم، فیزیک.
  • سوم، دیفرانسیل.
  • چهارم، محاسبات عددی.
  • پنجم، زبان تخصصی هوافضا.
  • ششم، مقاومت مصالح.
  • هفتم، مکانیک سیالات.
  • هشتم، مبنای مهندسی برق و غیره.

البته دانشجوهای این رشته باید تسلط خوبی رو زبان انگلیسی داشته باشن. علاوه بر این میشه گفت که یکی از بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرته.

دوم، رشته ی مهندسی صنایع:

مهندس صنایع رو میشه به اصطلاح آچار فرانسه تو یه شرکت، کارخانه یا موسسه دونست. در واقع این رشته به نوعی مدیریت و مهندسی رو با هم ترکیب کرده. مهندس صنایع وظیفه ی کنترل و هماهنگی نیروی انسانی، کالا، مواد، سرمایه اولیه، درآمد خروجی و به صورت کلی نظارت رو برنامه های یه شرکت رو برعهده داره. این رشته تو مقطع کارشناسی به چهار گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستما، تکنولوژی صنعتی، تولید صنعتی و ایمنی صنعتی تقسیم بندی میشه.

کسایی که وارد این حوزه میشن باید توانایی ارتباطات خوبی داشته باشن و تحلیل قوی انجام بدن. اگر می خواین از بازار کار خوبی برخوردار باشین، خلاقیت و نوآوری، روحیه کار تیمی، داشتن دقت و نظم کاری بالا و دانش زبان انگلیسی خوب رو لازم دارین.

سوم، رشته ی مهندسی عمران:

از معروفترین و بهترین رشته های ریاضی که بیشتر مردم اسم اون رو شنیدن، اما بعضی اطلاع چندانی درباره ش ندارن. هدف رشته ی مهندسی عمران طراحی، ساخت و یا بازسازی سازه هایی مثل ساختمانا، پلا، سدا، جاده ها و کانالاست. این رشته گرایشای بسیار متنوعی مثل

عمران_ عمران، عمرا_ نفت، عمران_ سازه، عمران_ ساختمان، عمران – آب و فاضلاب، عمران – راه، عمران – خط لوله، عمران – زیباسازی شهری و غیره ست.

بهترین رشته های ریاضی

جالبه بدونین که یکی از بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت به شمار می ره که البته بهتره بعد تموم شدن دوره کارشناسی برای تحصیل تو خارج از کشور اقدام کنین.

چهارم، مهندسی نفت:

حال نوبت به یکی از پردرآمدترین رشته ها یعنی رشته مهندسی نفت میرسه. دانشجویانی که به این رشته وارد میشه، تو آینده به کارایی مربوط به حیطه اکتشاف، استخراج، برآورد و توسعه نفت، و همچنین انتقال به پالایشگاه پرداخت. گرایشات این رشته عبارتند از مهندسی اکتشاف، مهندسی مخازن، مهندسی حفاری و مهندسی بهره برداری.

کسایی که تو این رشته فارغ التحصیل میشن، می تونن بعد از ثبت نام آزمون استخدامی شرکت نفت و کسب قبولی، تو آینده یکی از نیروهای وزارت نفت شن. البته اگه از این طریق نتونین جذب وزارت نفت شین، می تونین تو یکی از شرکتای خصوصی مشغول شین.

پنجم، رشته ی مهندسی برق:

رشته ی مهندسی برق که تو چند گرایش مهندسی قدرت، الکترونیک، کنترل و الکترونیک دانشجو جذب می کنه، به کسانی نیازمنده که دارای هوش محاسباتی خوبی باشن. حقیقت اینه که هر چند پذیرفته شده ها به یکی از بهترین رشته های ریاضی وارد شدن، اما با درسای نسبتا سنگین و سختی دست و پنجه نرم میکنن. به همین خاطر از جمله پیش نیازهای دانشجویان، داشتن توانایی کافی تو ریاضیه. فضای کاری که بعد فارغ التحصیلی به اون وارد میشین، به گرایشی بستگی داره که تو اون مطالعه کردین. همچنین با وجود این که کشورمون تو این رشته پتانسیلای خوبی داره، اما به جرئت میشه گفت که از بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرته، چرا که امکانات بسیار خوبی به شرایط داشتن علم و شرایط لازم تو اختیار شما خواهد بود.

ششم، رشته ی مهندسی کامپیوتر:

از جمله رشته هایی که به افراد علاقه مند به برنامه نویسی و الگوریتمن، رشته مهندسی کامپیوتره. این رشته برای کسایی که ذهن خلاقی و ایده های نوآورنه ایی دارن، بهترین رشته های ریاضی به نظر می رسه. دانشجویان و شاغلان این رشته با به هم آمیختن علم کامپیوتر و الکترونیک به طراحی و توسعه نرم افزار و سخت افزار می پردازن.

بهترین رشته های ریاضی فیزیک

در معرفی رشته مهندسی کامپیوتر  زمینه های تخصصی متنوعی مانند شبکه‌های رایانه‌ای محاسبات همراه و سیستمای توزیع شده، برنامه‌نویسی، رمزنگاری و محافظت از اطلاعات، پردازش سیگنال، تصویر و گفتار و شاخه های بسیار دیگری، به فرد اجازه بروز استعداد و توانایی های خود رو میده.

دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش بهترین رشته های ریاضی:

نام رشته روزانه شبانه غیر انتفاعی پیام نور
علوم مهندسی ریاضی مهندسی ۱۳۵ ۲۰ ۰ ۰
علوم مهندسی ۲۶۲ ۱۶۵ ۰ ۰
علوم کامپیوتر ۱۴۶۸ ۳۸۴ ۰ ۱۴۰
علم اطلاعات و دانش شناسی ۱۲۶ ۲۵ ۰ ۰
شیمی کاربردی ۴۰۱ ۹۱ ۰ ۵۵۵
حسابداری دولتی ۵ ۰ ۲۴ ۰
حسابداری حسابرسی ۵ ۰ ۱۲۰ ۰
مهندسی نفت حفاری و استخراج نفت ۵۵ ۰ ۰ ۰
مهندسی نفت اکتشاف نفت ۲۷ ۰ ۰ ۰
مهندسی مکانیک ۵۱۵۴ ۱۱۳۶ ۱۲۶۰ ۸۰
مهندسی معماری ۱۲۳۳ ۲۶۹ ۳۴۲۰ ۹۱۰
مهندسی معدن ۱۲۴۳ ۲۱۲ ۰ ۰
مهندسی کشتی سازی ۳۵ ۰ ۰ ۰
مهندسی کامپیوتر نرم افزار ۲۵۴۶ ۵۵۲ ۱۷۴۰ ۰
مهندسی کامپیوتر معماری سیستم های کامپیوتری ۷۳۲ ۸۵ ۰ ۰
مهندسی کامپیوتر فناوری اطلاعات ۱۳۸۴ ۳۸۷ ۱۴۶۰ ۸۰
مهندسی کامپیوتر رایانش امن ۹۵ ۲۵ ۰ ۰
مهندسی کامپیوتر ۲۸۵ ۴۰ ۱۸۰ ۰
مهندسی نفت ۲۱۷ ۷۸ ۳۰۰ ۴۰
مهندسی نساجی مهندسی فناوری نساجی ۱۰۵ ۰ ۰ ۰
مهندسی هوافضا ۲۸۰ ۸۰ ۰ ۰
مهندسی مواد سرامیک ۱۷۲ ۲۸ ۰ ۰
مهندسی مواد ۳۶۵ ۷۵ ۰ ۰
مهندسی عمران نقشه برداری ۴۷۷ ۱۵۰ ۷۲۰ ۴۰
مهندسی عمران ۳۴۱۰ ۸۶۴ ۴۸۰۰ ۸۰
مهندسی صنایع ۲۰۳۴ ۵۰۱ ۲۲۰۰ ۰
مهندسی دریا مهندسی کشتی ۶۰ ۵ ۰ ۰
مهندسی دریا کشتی سازی ۱۵۴ ۲۵ ۰ ۰
مهندسی خودرو ۱۵ ۱۵ ۰ ۰
مهندسی خط و سازه های ریلی ۲۰ ۰ ۰ ۰
مهندسی پلیمر ۵۵ ۱۵ ۰ ۰
مهندسی پزشکی پزشکی بالینی ۲۵ ۰ ۰ ۰
مهندسی پزشکی ۰ ۰ ۶۰ ۰
مهندسی برق ۵۶۴۶ ۹۸۵ ۲۲۴۰ ۸۰
کاردان فنی برق قدرت ۶۵ ۰ ۰ ۰
کاردان فنی برق الکترونیک ۶۵ ۰ ۰ ۰
فیزیک هواشناسی ۸۷ ۸ ۰ ۰
فیزیک هسته ای ۴۲۱ ۱۲۴ ۰ ۱۰۰
فیزیک نظری ۱۱۵ ۳۷ ۰ ۰
فیزیک حالت جامد ۷۳۶ ۱۷۴ ۰ ۵۰
فیزیک اتمی ۵۲۴ ۱۰۶ ۰ ۰
فیزیک ۱۵۵۹ ۲۲۴ ۰ ۰
علوم مهندسی فیزیک مهندسی ۶۰ ۵ ۰ ۰
علوم مهندسی زیست محیطی ۱۲۰ ۱۵ ۰ ۰

خلاصه مطالب:

تو این مطلب به معرفی شش رشته طلایی تو زیر گروه ریاضی فیزیک پرداختیم تا شرایط و ویژگیای تحصیلی و شغلی هر کدوم برای عزیزان مشخص شه. اگه شما می خواین بدونین که چجوری میشه تو بهترین رشته های ریاضی به رتبه مورد نظر دست پیدا کرد، می تونین از طریق شماره های مندرج تو جدول از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب در همه روزای هفته با مشاورین ما تماس گرفته تا ضمن دریافت برنامه ریزی جامع، از تجربیات نفرات برتر نیز استفاده کنین. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *